ماهی سفید کبابی تنوری

ماهی سفید کبابی یکی از گونه آبزیان است که در دریای خزر بسیار دیده شده است.. این گونه آبزی در آب های شور به فعالیت خودش ادامه می دهد. بیشتر در رودخانه های گیلان و مازندران دیده شده است. اندازه این گونه متوسط می باشد. گونه‌ های بالغ ماهی سفید ۴۵ تا ۵۰ سانتی متر رشد می کند اما در بعضی از مواقع دیده شده است که به ۷۰ سانتی متر هم رسیده است. وزن این آبزی حدود ۴ کیلوگرم می باشد اما ممکن است این عدد بیشتر هم شود. به دلیل صید بی رویه این گونه آبزیان و آلودگی که در دریای خزر به وجود آمده است این گونه بسیار کمتر به چشم می رسد. یکی از خوشمزه ترین آبزیان شمال ایران به حساب می آید و اندام این آبزی سرشار از استخوان های ریز می باشد. برای تخم ریزی باید گفت که این آبزی بسیار خوشمزه در بهار تخم ریزی می کند البته این تخم ریزی تا آغاز پاییز ادامه دارد. در آب‌ های عمیق زندگی می کنند و جزء گونه هایی هستند که تخم گذار محسوب می‌ شوند. بعد از تخم گذاری حدود ده روز زمان می برد که بچه های ماهی سفید خالدار به حرکت در می آیند. نوزادان این آبزیان ۳ تا ۵ سال زمان می برد تا به بلوغ کامل برسند.

ماهی سفید کبابی تنوری

ماهی سفید کوچک

ماهی سفید کوچک می توان گفت که ماهی جنوب ۱۵ تا ۳۵ سانتی متر طول دارد و یکی از خوشمزه ترین غذا های جنوب به حساب می آید. گوشت این ماهی به رنگ سفید است و تفاوت عمده ای که با ماهی سفید شمال ایران دارد این است که دارای یک استخوان ستون فقرات می باشد که با خارج کردن آن استخوانی ندارد. اما ماهی سفید شمال جزء گونه هایی است که سرشار از استخوان است و گوشت بسیار خوشمزه ای دارد. برای تهیه هر دوی این آبزیان افراد این ماهی ها را سرخ می کنند. یکی از خوشمزه ترین گوشت های آبزیان است که در شمال و جنوب کشور بسیار ارزشمند است.

نبود استخوان در ماهی سفید جنوب کشور توجه بسیاری از افراد را به خودش جذب کرده است افرادی که حتی به گوشت آبزیان علاقه ندارند از گوشت این آبزی تغذیه می کنند. خوردن گوشت ماهی سفید شمال ایران کار بسیار سختی است زیرا استخوان های بسیار ریزی در میان گوشت این آبزی قرار دارد. برای افرادی که دارای بیماری های مختلف هستند ماهی سفید جنوب بسیار عالی می باشد البته ماهی سفید شمال ایران برای افرادی که باردار هستند بسیار عالی می باشد.

ظاهر ماهی سفید

ظاهر ماهی سفید ماهی سفید رایج در جنوب کشور دارای باله های زرد رنگ است که زیبایی منحصر به فردی را از آن خودش کرده است. به طور کلی باید گفت که ماهی سفید دریایی شمال ایران ظاهری همانند دیگر آبزیان خوراکی دارد. در بسیاری از مناطق جهان از ماهی سفید برای جشن ها استفاده می شود. لهستان و آلمان یکی از دو کشور هایی هستند که از گوشت ماهی سفید برای بسیاری از اعیاد خودشان استفاده می کنند. بسیاری بیان کرده اند که ماهی سفید پرورشی همان کپور می باشد. در علفزار ها از این گونه ها نگهداری می شود و برای پرورش این گونه آبزیان به شرایط بسیار عالی نیازمند هستند.

جزء گوشت آبزیانی به حساب می آیند که خواص بسیاری دارد. برای افرادی که ضربان قلب دارند این گوشت آبزی بسیار عالی و مفید می باشد. برای تنظیم کلسترول خون بهتر است از گوشت ماهی سفید استفاده شود. بسیاری از افراد بیان کرده اند که با خوردن گوشت ماهی سفید توانسته اند وزن خودشان را کاهش دهند. امگا ۳ یکی از بهترین ویتامین هایی است که در گوشت ماهی سفید پرورشی موجود است افرادی که می‌ خواهند لاغر شوند می ‌توانند از گوشت این آبزیان تغذیه کنند. یکی از گونه هایی هستند که همه چیز خوار به حساب می آیند علاقه زیادی به گوشت سخت پوستان و کرم ها دارند. ماهی سفید پرورشی کوچک تر از نژاد های اصلی و وحشی آن می باشد. آبزیانی که به صورت طبیعی رشد می کنند اندام چاق تر و همچنین گوشت خوشمزه تری نسبت به گونه های پرورشی دارند. این آبزیان علاقه بسیاری دارند که در گروه‌ های بیشتر از ۵ ماهی زندگی کنند و به فعالیت بپردازند.

چگونه ماهی سفید را پاک کنیم

چگونه ماهی سفید را پاک کنیم خیلی از افراد برای پاک کردن ماهی گوپی تهران و سخت بودن آن ترجیح می دهند که آن را نخرند اما باید بدانید نباید به این دلیل از این غذای بسیار مفید غافل شوند ما در این مطل قصد داریم برای شما عزیزان روش های صحیح پاک کردن ماهی را آماده کنیم. ماهی را روی یک روزنامه بگذارید زیرا ماهی مدام از زیر دست لیز می خورد ولی روز روزنامه لیز نخواهد خورد. بعد با یک چاقوی مناسب پولک های آن را بکنید به این صورت که چاقو را روی پولک ها بکشید خودشان دانه دانه زیر چاقو رفته و در می آیند. بعد بهتر است که اول ماهی را بشوییم و بعد شکم آن را باز کرده و تمیز کنیم. بعد از تمیز کردن شکم ماهی دوباره آن را بشویید و درون سبد گذاشته تا آب آن کشیده شود. ماهی را روی روزنامه بیندازید و با قیچی یا کارد، بالک‌ها را ببرید. اگر اول ماهی را چند دقیقه در آب سرد بخوابانید، یا ۱ تا ۲ ثانیه در آب جوش بگذارید، فلس آن آسان‌تر کنده می‌شود. با دستمال بیخ دم ماهی را محکم بگیرید و با کارد در جهت خلاف خواب فلس روی ماهی بکشید، به طوری که لبه کارد زیر فلس برود. برای پاک کردن ماهی با ضربه های محکم فلس را از بدنه جدا کنید.

اگر از طرف سر و به طرف دم بروید، فلس آسان‌تر کنده می‌شود. دقت کنید که فلس بیخ سر و زیر شکم ماهی هم گرفته شود. پس از تمام شدن این مرحله از کار، لایه رویی روزنامه را با فلس جمع کنید و ماهی و تخته برش را روی لایه زیری روزنامه بیندازید. برای جدا کردن کله، اول محل اتصال کله و زیر گلو را با نوک کارد ببرید، سپس کله را از لبه تخته یا میز بیرون بگذارید. با یک دست ماهی را روی تخته یا میز نگه‌دارید و با دست دیگر کله را به پایین فشار دهید تا مفصل استخوان جدا شود، سپس با کارد کله را از تنه جدا کنید. منظور از پاک کرده کله ماهی، جدا کردن آن مقدار گوشتی است که در کله وجود دارد و می‌توان آن را در پخت و پز به کار برد.

برای جدا کردن این گوشت، کله ماهی را زیر آب سرد بشویید، به‌طوری که اثری از خون و مواد لزج در آن باقی نماند. پاک کردن ماهی به دقت زیادی نیاز دارد. سپس کله را در قابلمه بگذارید، اندکی آب اضافه کنید، در قابلمه را ببندید و ۱۰ تا ۱۲ دقیقه روی آتش ملایم بپزید. سپس قابلمه را از روی آتش بردارید و بگذارید خنک شود. اکنون کله ماهی را از قابلمه درآورید، روی تخته بیندازید و گوشت آن را با چنگال جدا کنید. باقی کله ماهی را دور بیندازید. ماهی را از دو جا می‌توان شکافت؛ از شکم و از گرده. شکافتن گرده ماهی رسم شمال و شکافتن گردن آن رسم جنوب است. برای شکافتن شکم ماهی، نوک کارد را زیر گلوی ماهی فرو کنید و پوست شکم را تا ته شکم بشکافید.

سپس برای پاک کردن ماهی درون شکمش را خالی کنید. برای شکافتن گرده، ماهی را به پهلو بخوابانید و با یک دست آن را نگه‌دارید. با دست دیگر نوک کارد را روی گرده و زیر گوش ماهی فرو کنید و در امتداد خط گرده پوست را تا بالای دم بشکافید. سپس کارد را توی شکاف فروتر کنید و بشکافید تا به حفره شکم برسید و ماهی مانند کتاب باز شود. سپس داخل شکمش را خالی کنید.

چگونه ماهی سفید را سرخ کنیم

چگونه ماهی سفید را سرخ کنیم کباب ماهی سفید , برای طبخ ماهی از ادویه‌های گرم مانند زردچوبه فلفل دارچین زنجبیل جوزهندی و درصورت مصرف ماست حتما ازگیاهانی مانند کاکوتی، زنیان،شوید، گل سرخ و نعناع استفاده کنید.

در دو طرفِ ماهی هوکی درسته و پاک شده را ، به‌طور مورب برش‌های عمیقی ایجاد کنید. سرکه، روغن زیتون، رنده پوست لیموترش ، آب لیموترش تازه، زنجبیل رنده شده،سیرکوبیده شده و مقداری نمک، فلفل را در ظرفی بریزید و کاملاً هم بزنید سپس ماهی را به مدت ۳۰ دقیقه در مواد مرینت قرار دهید و به‌وسیله قلموی مخصوص آشپزی، لابه‌لای برش‌ها و داخل شکم ماهی را با آن مزه‌دار کنید. کباب پز یا باربیکیو را آماده کنید (حرارت زیاد و در تمام قسمتها یکنواخت باشد). ماهی را داخل توری فلزی قرار داده و به مدت ۱۰ تا ۱۲ دقیقه آن را کباب کنید تا روی ماهی طلایی‌رنگ شود. در حینِ پخت، روی ماهی را به وسیله قلم موی مخصوص آشپزی، به کره آغشته کنید. پس از پخت کباب ماهی سفید را با سبزیجات بخارپزشده و سس ولوته سرو کنید.

ماهی را بیش از ۳۰ دقیقه در مواد مرینت قرار ندهید، زیرا سرکه و پوست لیموترش باعت شروع فرآیند پخت در ماهی می شود. در قابلمه ای، ۵۰ گرم(الک شده) و ۶۵ گرم کره را تفت دهید تا طلایی رنگ شود و بوی خامی آن گرفته شود سپس ۸۰۰ میلی لیتر استاک مرغ به قابلمه بیافزایید، هم بزنید و بگذارید روی حرارت ملایم بماند تا غلیظ شود. در اواخر پخت، کمی نمک به سس بیافزایید. به جای استاک از همان‌مقدار آب به همراه یک عدد قرص عصاره مرغ می توانید استفاده کنید.

ماهی سفید ماده

ماهی سفید ماده برای تشخیص ماهی سفید رودخانه ای با ماهی سفید پرورشی باید به نکات بسیاری دقت کنید. اولین نکته ای که در رابطه با این موضوع باید بدانید این است که ماهی سفید رودخانه ای پولک های پهن و بزرگی داشته و این گونه آبزیان لب های سفید و سر بسیار بزرگی دارند. اگر شما دچار اشتباه در تشخیص ماهی سفید شدید باید به شما بگویم که یک نشانه بسیار بارز وجود دارد. این نشانه به این صورت است که باله ای که در نزدیک مقعد ماهی سفید قرار دارد از آن طریق می توان تشخیص داد که آیا رودخانه ‌ای است یا پرورشی.

باله مقعدی اگر به صورت محدب باشد گونه رودخانه‌ ای محسوب می ‌شود اما اگر به صورت مقعر باشد جزء گونه‌ های پرورشی به حساب می آید. یکی از گونه هایی هستند که با این که در رودخانه ها و چاله های آب زندگی می کنند اما صید این گونه ها بسیار دشوار است. مواد غذایی که این آبزیان علاقه بسیاری به آن ها دارند عبارت اند از حشرات، سخت پوستان، ماهی های کوچک و دیگر غذا های ماهی. گونه رودخانه‌ ای علاقه بسیاری به خوردن قورباغه و گوشت حشرات دارد.

لارو ماهی سفید

لارو ماهی سفید برای تکثیر ماهی سفید می توانید به دو روش این کار را انجام دهید. بعضی از این گونه ها در فصل بهار تخم ریزی می کنند و گونه ای دیگر در فصل پاییز به تخم ریزی مشغول می شوند به طور کلی باید گفت که تکثیر ماهی سفید بعد از مهاجرت این گونه آبزی از دریا به رودخانه اگر در درجه حرارت بسیار عالی قرار بگیرد بسیار به خوبی انجام می ‌گیرد. گونه های ماده علاقه بسیاری دارند که در زمان تخم ریزی به زمین نزدیک باشد و گاهی اوقات دیده شده است که باله هایی این آبزیان به طور کامل از آب خارج بوده است.

آبزیانی هستند که بعد از تخم ریزی گونه های نر توسط رها کردن اسپرم ها تخم ها را بارور می کنند در ابتدا باید گفت که گونه ماده تخم ها را با حرکت های موجی که انجام می ‌دهند از شکم خودش خارج می‌ کند و در آن زمان گونه نر توسط اسپرم آن تخم ها را بارور می کند بعد از آن تمام تخم ها به سنگ ها و گیاهان و پوشش گیاهی موجود در آب می چسبد و بعد از زمانی تخم ها باز می شوند و کودکان این آبزیان علاقه بسیاری به خوردن پلانکتون ها و حشرات ریز دارند حدود چهار سال زمان می‌ برد که ماهی سفید به بلوغ کامل برسد.

ماهی سفید گوشت قرمز

ماهی سفید گوشت قرمز اگر بخواهیم برای شما در مورد آشپل ماهی سفید مطالبی را بیان کنیم می بایستی که در ابتدا برایتان این موضوع را روشن کنیم که اشپل چه چیزی می باشد. اشپل در واقع به تخم های ریز ماهیان متفاوت گفته می شود که یکی از لذیذترین و خوشمزه ترین غذا های شمال کشور به حساب می آید. یک نمونه از اشپل های معروف که به عنوان مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد اشپل ماهی سفید است.

در ادامه می خواهیم برای شما از فواید شگفت انگیز این ماده غذایی صحبت کنیم: همان طور که شما مطلع هستید اسید های چرب امگا ۳ ماده ای ضروری و مناسب برای فعالیت های قلبی و عروقی و عملکرد صحیح مغز و قلب به حساب می آید و از التهاب این گونه اندام ها جلوگیری می کند همچنین مواد مغذی شامل ب ۱۲ نیز نقش مهم و حیاتی را در سلامت مغز دارد و همچنین در تبدیل کردن مواد غذایی و مغذی مورد استفاده توسط بدن به انرژی و تحرک نقش بسزایی را ایفا می کند. یک نکته بسیار شگفت انگیز که ممکن است شما تا کنون راجع به آن اطلاعاتی را مشاهده نکرده باشید این است که در اشپل ماهی سفید مقادیر زیادی از این مواد مغذی وجود دارد به طوری که در این ماده غذایی بیش از یک گرم اسیدهای چرب امگا ۳ وجود دارد.