کاشت نهال نارنگی نسبت به سایر مرکبات بسیار به صرفه است

Citrus nobilis، نارنگی کلمانتین، ماندارین یا پرتقال ماندارین (شامل “کلمنتین” یا نارنگی کلمانتین)، یا satsuma، یک درخت میوه کوچک مقاوم به سرما از خانواده مرکبات Rutaceae است که در جنوب غربی چین یا شمال شرقی هند منشأ گرفته است.

در بسیاری از طبقه بندی ها به عنوان C. reticulata نامیده می شود، اما اکنون در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری در سراسر جهان به دلیل میوه های شیرین، آبدار و با پوست آسان آن کشت می شود.

درخت نارنگی یکی از مقاوم ترین درختان مرکبات به خشکی و یخبندان است، اگرچه میوه های در حال رشد می توانند در اثر سرما به شدت آسیب ببینند. نام‌های رایج در بین این نوع مرکبات می‌تواند گیج‌کننده باشد، زیرا ارقام و هیبریدهای متعددی ایجاد شده‌اند، و نام‌های مشترک مشابهی ممکن است برای آن‌ها و همچنین گونه‌های مرتبط (از جمله ماندارین مدیترانه‌ای، C. deliciosa، نارنگی پادشاه) به کار رود.

قبلاً نام رایج C. nobilis – و satsuma mandarin، C. unshiu، در میان دیگران) بود. هیبریدها شامل تانگور و تانجلو (C. reticulata X C. sinensis) می‌شوند که مینیولا یکی از انواع محبوب آنهاست. و میوه بزرگ جامائیکایی “Ugli” یا زشت (تقاطع بین نارنگی و گریپ فروت، C. reticulata X C. paradisi – که خود ترکیبی بین پوملو، C. maxima، و پرتقال شیرین، C. sinensis است. ).

درختان نارنگی کوچک هستند – معمولاً کوچکتر از درختان پرتقال شیرین هستند، اگرچه برخی از ارقام ممکن است به حداکثر ارتفاع 7.5 متر (25 فوت) برسند – با شاخه های باریک و خاردار. برگها نیزه ای شکل (نیسی شکل)، تا 3 سانتی متر (1.25 اینچ) طول، با بال های باریک روی دمبرگ ها (ساقه برگ) هستند.

گل‌های معطر سفید، که به‌صورت مجزا یا به‌صورت خوشه‌های 2 یا 3 تایی رشد می‌کنند، به نارنگی ژاپنی کوچک (کروی مسطح) به قطر تقریباً 7.5 سانتی‌متر (3 اینچ) تبدیل می‌شوند که به رنگ نارنجی روشن یا تیره می‌رسند. پالپ شیرین و آبدار به 10 تا 14 قسمت تقسیم می شود که به راحتی از یکدیگر و از پوست نازک یا پوسته آن جدا می شوند.

نارنگی ها و نارنگی ها که سرشار از ویتامین های A و C و همچنین کلسیم و پتاسیم هستند، عموماً به عنوان میوه تازه مصرف می شوند، اما ممکن است به آب میوه تبدیل شوند و در نوشیدنی ها و کوکتل ها استفاده شوند.

گاهی اوقات از نارنگی شمال برای مربا یا مارمالاد و در پخت و پز استفاده می شود. پوست (یا میوه کامل) ممکن است برای طعم دادن به مشروبات الکلی و آب نبات استفاده شود. مجموع تولید تجاری نارنگی از انواع مختلف (شامل نارنگی و کلمانتین) 21.3 میلیون تن (mt) بود که از 2.0 میلیون هکتار برداشت شد.

چین به تنهایی نزدیک به نیمی از کل تولید جهانی (10.1 میلیون تن) را تولید کرد، اگرچه این محصول در اسپانیا (دومین تولیدکننده پیشرو با 1.7 میلیون تن) بسیار مهم است. از دیگر تولیدکنندگان پیشرو می توان به برزیل و ترکیه اشاره کرد. نارنگی دومین میوه مرکبات پر کشت است (بعد از پرتقال شیرین، C. sinensis). (Bailey et al. 1976, FAOSTAT 2012, Flora of China 2012, Morton 1987, Van Wyk 2005.)

  • منابع:
    1. Brief Summary of Tangerine

  • تبلیغات:
    1. تاریخچه مختصری از کلوچه سنتی

    2. فروشنده بزرگ فلفل دلمه قرمز چهار پر

    3. صادرکننده بهترین رسوب بر شیرآلات

    4. قیمت فروش براق کننده کاشی سرامیک